تاریخ : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳
حشمت‌الله قنبری:

هیچ جایی مانند هیأت ظرفیت دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن را ندارد

  • کد خبر : 994
  • 21 آبان 1402 - 22:43
هیچ جایی مانند هیأت ظرفیت دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن را ندارد
یک پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: من با تمام وجود عقیده دارم هیچ جا به اندازه هیأت ظرفیت دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن را ندارد.

دانا رضوی / حشمت‌الله قنبری پژوهشگر تاریخ اسلام اظهار داشت: جهادی که امروزه بر دوش هیأت و تشکل‌های دینی است، یک موضوع مهم و به زمین مانده در کشور ماست. جهاد شما از جنس جهاد تبیین است.

وی ادامه داد: نوعاً ما در کشور تا به امروز توجیه داشتیم تا تبیین، یعنی رسم‌الخط مناسب در روشنگری ارائه نکردیم. من با تمام وجود عقیده دارم هیچ جا به اندازه هیأت ظرفیت دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن را ندارد. این انقلاب را ما با هیأت و قال الباقر و قال الصادق و خواندن آیات قرآن به ثمر نشاندیم.

قنبری گفت: در دوران مبارزات انقلاب اسلامی، کوچه‌ای نبود که هیأتی هفتگی در آن برگزار نشود. ما انقلاب را با قال الباقر انجام دادیم و خواستیم با حافظ و سعدی حفظش کنیم لذا در ادامه با مشکل مواجه شدیم.

این کارشناس تاریخ اسلامی تصریح کرد: ما در مورد حضرت زهرا(س) و همسر و پدر و فرزندان ایشان، معلوماتمان نسبت به مجهولات نگران کننده است. ما ابعاد زندگی آنان را درک نکردیم. در مورد حضرت زهرا(س) و حیات نورانی ایشان، چه در جنبه ملکوتی، چه در حیات ناسوتی، چه در قیامت یک استثنای خلقت را می‌بینیم. ایشان از همه متمایز است. اینکه پیامبر(ص) در برابر ایشان می‌ایستد، دستش را می‌بوسد، به ایشان تواضع می‌کند و می‌گوید پدرش به قربانش؛ این واقعاً یک علاقه خانوادگی یا تعارف نیست.

وی گفت: اینکه درباره حضرت(س) می‌گویند مادر پدرش است، یک جلوه تربیتی دارد؛ یعنی این مادر بودن برای پیامبر(ص) جنس تربیت در امتداد نبوت است. به عبارتی چیزی در وجود حضرت زهرا(س) وجود دارد که خاتم پیامبران(ص) هم به فدایش شود اتفاقی نمی‌افتد. ذوات مقدسه معصومان(ع) هیچ موقع مورد تبعیت کاوشگرایانه قرار نگرفتند و هرچه از ایشان در دست داریم، مورد تردیدهای بسیاری است.

قنبری با اشاره به اینکه بخشی از این تردید‌ها غلط است، بخشی خواب و رویاست، بخشی زبان حال و احساسات است و بخشی دیگر هم خیلی دیر تدوین شد و با تمام این مسائل اسلام و اهل بیت(ع) حفظ شدند، تصریح کرد: حضرت زهرا(س) نفس امیرمؤمنان است و سایر ائمه هم این چنین نگاه می‌کنند. ایشان در زمان حیاتشان در راستای توحید بسیار فعال بودند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: بیان مصائب مهم است اما مهمتر این است که اصلاً این مصائب چرا به وجود آمد و چه تاثیری داشت؟ ما اگر حضرت زهرا(س) را از کنار پیامبر(ص) جدا کنیم، از اسلام و قرآن هیچی نمی‌ماند. حضرت زهرا(س) تمام دین، خلافت کلیه و اسلام است. غصب فدک جنبه اقتصادی نداشت، بلکه در راستای براندازی نظام اسلامی صدر تاریخ بود، شک نکنید اگر این زمین برای کس دیگر بود مصادره نمی‌شد. حضرت در قبال غصب یک پیام برای غاصبان فرستاد که دلیل شرعی آن چیست که در جواب ابوبکر گفت من از رسول خدا شنیدم ما انبیا چیزی را به ارث نخواهیم گذاشت. این حرف البته با قرآن ناسازگار است، چون در قرآن آمده  «ورث سلیمان داوود»، این را جامعه اسلامی آن موقع نفهمید، یعنی تمسک به دورغ برای قدرت را نفهمید. کار حضرت زهرا(س)، بر پایه تبیین چیزی را افشا کرد که سرتاپاش آلودگی و لودگی بود، لذا ما از آسیب‌های مکتب سقیفه پیوسته برخورداریم.

وی گفت: کار حضرت زهرا(س) یک دیپلماسی تراز انقلاب اسلامی بود. امروزه در غزه زن‌ها را می‌کشند و عده‌ای که خط سازش را پیگیر هستند، می‌گویند نباید با اسرائیل جنگید چون این‌ها آدمکش‌ هستند. زمان امام حسین(ع) هم به ایشان گفتند، اگر به کربلا می‌روی زینب(س) را با خود همراه نکن؛ چون این‌ها زنان را به اسارت می‌برند. موضوع حضرت زهرا(س) و سیره آن، چیزهایی است که باید گفته شود چون از اصول و مبانی ماست اما چون یک نامه محرمانه کنار گذاشتیم و از آن بهره نمی‌بریم.

قنبری تصریح کرد: امروزه اسرائیل رو به زن‌کشی و کودک‌کشی قابل توجه آورده است. فرعون هم روزی چنین کاری کرد و با این اقدام حکم پایان کار خود را امضا کرد. باید به صراحت گفت کار اسرائیل دیگر تمام است.

لینک کوتاه : https://danarazavi.ir/?p=994

نوشته‌های مشابه